onsdag 11 februari 2009

Räntevapnet


I och med att Finansräven på senaste tiden fokuserat en del på ämnen utanför de ekonomiska vetenskaperna har det höjts röster som menar att han kanske inte skulle vara på riktigt. Can he walk the walk and talk the talk?! Med en lång karriär bakom mig inom diverse olika grenar av finansbranschen, som mäkling, M&A och fondförvaltning har jag inga problem att ta en diskussion om marknadens inre väsen. Det vore dock i min mening inte så intressant för lejonparten av min publik om jag här exempelvis svängde mig med uttryck som call butterflies och jellyrolls eller försökte att dela med mig om insikter i diverse avancerade tradingstrategier. Nej, istället tänkte jag ägna detta utrymme åt att diskutera något som ligger de allra flesta mycket varmare om hjärtat, nämligen riksbankens räntepolitik.

Tidigt idag stod det klart att Riksbanken går ut och sänker sin viktigaste styrränta med 100 punkter (eller på lekmannaspråk 1,0%-enheter), de tog fram det kraftiga räntevapnet. I den bästa av världar hade detta automatiskt inneburit att bostadslånen, som för de flesta konsumenter är den viktigaste bankprodukten, blivit billigare. I praktiken är detta dock inte längre fallet. För även om bankerna officiellt kan låna till 1% ränta av riksbanken, så kan Riksbanken inte låna ut hur mycket pengar som helst. Efterfrågan på krediter är mycket större än utbudet. Bankerna måste då ta in delar av sitt kapital från andra institutioner, kanske andra banker eller utländska regeringar. Kreditsituationen på världens obligations- och penningmarknader är dock sådan att dessa institutioner inte har samma förtroende för våra banker här hemma i Sverige, sedan de lekt High Chapparall i Baltikum, som Riksbanken (läs: skattebetalarna) tvingas ha och kräver därför i sin tur en högre ränta. Resultatet är att du som låntagare är den som i slutändan får betala för detta genom en högre utlåningsränta från banken. Många menar därför att det skett en frikoppling mellan styrräntan och bankernas utlåningsräntor, att riksbankens räntevapen har tappat sin slagkraft.

Inga kommentarer: