söndag 2 november 2008

The perfect shirt: Brooks Brothers

Genom åren inom finans har jag samlat på mig en hel del erfarenhet kring hur man väljer ut den perfekta skjortan. Idag låter jag självklart sy upp de 15-20 skjortorna som utgör min basgarderob, vilket egentligen är den enda raka vägen till en acceptabel passform. Eftersom att bloggen dock sattes upp lite som ett försök till en guide till ett framgångsrikt liv, har jag valt att gräva i mitt arkiv efter hur jag gjorde "to make ends meet" i min ungdom. The perfect shirt kommer därför precis som namnet antyder att hjälpa dig att hitta den perfekta konfektionsskjortan. För vi har alla upplevt det, i början av vår karriär är ambitionen alltid större än plånboken.

Med detta sagt behöver du inte nedlåta dig till dålig smak bara för att hålla dig inom en stram budget. Det har ju sedan länge varit ett känt faktum att endast middle management bär Gant. Finansräven föreslår därför att du i din jakt på ett framgångsrikt liv lyfter blicken mot ett av de mest anrika etablissemangen på andra sidan Atlanten, nämligen Brooks Brothers. 1818 när Henry Sands slog upp portarna hade han nog ingen aning om att han precis lagt grunden till vad som senare skulle bli amerikas första konfektionsimperium. Sedan den dagen har Brooks Brothers blivit en instutition på den amerikanska marknaden genom deras utmärkta kvalitet, personliga service, men kanske framför allt tack vare den exceptionella prisvärdheten. Som kuriosum kan dessutom nämnas att Ralph Lauren, eller Ralph Lifschitz som han hette då, började sin karriär inom klädindustrin som säljare på Brooks.

Under mitten av 1900-talet såg stilikonen och industrimagnaten Gianni Agnelli till att Brooks Brothers tog steget in i de verkligt fina salongerna. Agnelli brukade köpa upp ett lager av sina älskade vita oxford button-down i butiken på Fifth Avenue varje gång han var i New York. Finansräven rekommenderar dig därför att nästa gång du kommer till staterna greppa ett gäng skjortor från BB och börja bygga ditt imperium.

Inga kommentarer: