fredag 31 oktober 2008

Boys and their toys

Så här långt kanske du fått intrycket att finansräven förespråkar en materialistisk livsåskådning, inget kunde dock vara längre från sanningen. I mitt kall att hjälpa mina läsare att likt mig leva ett framgångsrikt liv skulle jag inte drömma om att inkludera något som inte var absolut nödvändigt, ja rent av essentiellt. När vi pratar livsnödvändigheter så är ju det handbyggda schweiziska uret din bästa vän i kampen om omvärldens respekt och beundran. Här talar vi dock inte om Dick Tracy varianten med diamanter som fullkomligt dryper av vulgaritet och dålig smak. Nej, ju tunnare desto finare, det sa alltid min far.

I urens elitserie spelar egentligen bara en handfull tillverkare. Mest känd är kanske Patek Philippe med deras klassiska Calatrava, men det är inte Finansrävens val. Tyvärr är den alldeles för vanlig, han förlitar sig därför istället på de tyska urverksartisanerna på A. Lange & Söhne. Sedan 1845 har Adolph Lange och senare hans söner producerat några av världens allra mest geniala ur på den lilla orten Glashütte utanför Dresden. De har överlevt både andra världskrigets vedermödor och senare även kommunisternas expropriering av företaget, för att idag stå starkare än någonsin. Connoisseurer och klockkännare världen över lovsjunger deras Lange 1, den med karaktäristiska stora datummarkeringen, för dess friktionsfria konstruktion och höga komplexitet.

Så finansrävens råd för dagen är att om du verkligen vill imponera på de som räknas och spela i samma liga som honom, slå då sönder spargrisen och investerar i 200 års hantverkstradition.

Inga kommentarer: