söndag 26 oktober 2008

Kroppsvård: Huden

Finansräven förespråkar inte likt karikatyren Patric Bateman någon fascistisk hudvårdsregim. Istället tillhör han det äldre gardet som svär vid tvål och vatten samt en enkel återfuktande kräm efter rakningen. Av yttersta vikt i sammanhanget är dock att tvålen inte torkar ut huden, därför använder jag bara produkter tillverkade av naturliga ingredienser. Som exempelvis den berömda tvålen från Marseille, framställd av olivolja enligt originalreceptet sedan 1400-talet. I Sverige finns tvålen populariserad under varumärket Savon d'Marseille, som betyder just tvål från Marseille.

För rakningen använder jag en vanlig hyvel, inget trams med hundraelva blad. Raktvålen, för visst använder du tvål, köper jag från Trumper's i London och vispar upp till ett trevligt lödder med en borste av grävlingshår. Det kan ju verka som att svära i kyrkan, men allt som är dyrt är faktiskt inte bra, därav min aversion mot exklusiva hudkrämer. Vetenskapliga tester har visat att dessa krämer inte ger någon bättre återfuktande effekt än vanlig hudlotion och som affärsman finns det inget jag hatar mer än att bli grundligt lurad.

Efter lite återfuktande lotion, stänk på några droppar Köhlnisch wasser så ger du ett gediget och distingerat intryck både inför dina kollegor och kvinnorna i din omgivning. Håll dig för allt i världen borta från de syntetiska citrusderivaten de italienska modehusen kallar för parfymer.

Inga kommentarer: