onsdag 22 oktober 2008

Den omvända klassresan

Den har varit ett faktum sedan generationer och århundraden tillbaka, den omvända klassresan. Som läsare av Finansräven och som den strävande och drivna individ du troligtvis är, förfasas du säkert över blotta tanken. Då vill jag lugna dig med att jag tänkt diskutera fenomenet från ett lite annorlunda perspektiv, nämligen den resa ned längs statusstegen som klädesplagg så ofta tar. Det började med fracken som förvandlades från en ridjacka för engelska gentlemän till att bli en billig partystass för studenter, sedan var det kostymen, barbourjackan och nu senast alla polarexpeditioners favoritplagg, parkasen från Canada Goose. Alla har de börjat som något reserverat för ett initierat fåtal för att sedan spridas till en bredare massa och sluta som allmängods eller i värsta fall som något respektabla människor rynkar på näsan åt. 

Fallet med Canada Goose jackan är kanske det mest belysande. I slutet av nittiotalet, närmare bestämt 1997, köpte jag och mina vänner varsin parkas från Sea Life på Sturegatan. Styrelserummen och handlargolven kring Stureplan började i snabb takt att befolkas av vandrande michelingubbar. Bara ett par år senare hade jackan börjat sin vandring nedför statusstegen då konsulter, fastighetsmäklare och vanliga bankanställda alla ville klä upp sig. Idag 10 år senare är min Gåsjacka, som den poppigt benämns, hänvisad till landet och de enda som fortsatt bär dem med stolthet är medlemmar ur de olika förtortsgängen.  

Inga kommentarer: