måndag 5 januari 2009

Meaning green

Det flesta i min bekantskapskrets idé om miljötänkande är en klimatkompenserad Range Rover. Finansräven har dock bestämt sig för att gå steget längre. För en tid sedan kom det nämligen till min kännedom att man genom att resa med tåg kan minska sina utsläpp av växthusgaser hundra gånger, jämfört med att ta stadsjeepen.


Självklart skulle jag aldrig drömma om att åka kollektivt, men till semestern planerar jag nu faktiskt en tågresa. Förutom den uppenbart positiva miljöaspekten ger tåget dig en möjlighet att färdas i verklig stil. Borda något av Orient-Expressens fantastiska tåg eller varför inte Dajeeling Himalayan Railway och färdas in i en svunnen tid, då männen var eleganta och kvinnorna ärbara. Finansräven har själv valt rutten mellan Venedig och Istanbul, som förresten alltid varit en av mina favoritstäder som den fantastiska smältdegel av väster- och österländsk kultur den är.

2010 kommer den helt nya linjen Cape to Cairo att vara färdigställd, den tar dig från Kairo i norr ner till Kapstaden i söder. Ett utmärkt sätt att upptäcka Afrika! Vem vet, kanske får jag smak för det här med tågresande.

Inga kommentarer: