måndag 8 december 2008

Champagne-krisen

Den så kallade finanskrisen har varit hett mediastoff det senaste halvåret. Det har gått så långt att större delen av sveriges befolkning lyckats skrämmas till konsumtionsstopp, handeln får införa sin hatade julrea INNAN jul. Men det var inte förrän helt nyligen i och med siffror om champagnehusens försäljning, presenterade i The Economist, som Finansräven själv börjat bli orolig. I artikeln beskrivs en monumental tioprocentig nedgång i försäljningen under 2008 för viner från champagnedistriktet som helhet och en katastrofal 30%-ig nedgång för Laurent-Perrier. Siffrorna är dessutom inte färska utan från början av hösten, då krisen precis börjat att breda ut sig. Det allra mest alarmerande med dessa data är att det nu finns ett tydligt tecken på att krisen börjat sprida sig till de mera bemedlade och inte begränsats till arbetarna. Eftersom att det här är det närmsta krigstider vi som civilister lär komma skulle jag vilja citera Napoleon i att jag vill ha champagne i medgång, när jag förtjänar det, liksom i motgång, då jag behöver det. Själv kommer jag att unna mig en flaska knastertorr Ayala Zéro Dosage, som sagt ”in defeat you need it”…

Inga kommentarer: